Instalacja LPG to jeden z najtańszych sposobów na jazdę w 2025 roku. Jednak nie każdy silnik dobrze znosi gaz — niektóre potrafią sprawiać drogie problemy, a inne robią 300–500 tys. km na LPG bez marudzenia.
W tym rankingu znajdziesz najlepsze silniki pod LPG, które słyną z trwałości, prostoty i niskich kosztów serwisowania.
🥇 1. Toyota 1.6 / 1.8 VVT-i (seria 1ZR, 2ZR)
⭐ Najlepszy benzyniak do gazu na rynku
Dlaczego TOP 1?
- fantastyczna trwałość
- świetna współpraca z LPG
- niskie spalanie (7–8 l LPG)
- zero turbo, zero bezpośredniego wtrysku → zero problemów
Modele: Corolla, Auris, Avensis, Prius (starsze), CH-R
Koszt montażu LPG: 3500–4500 zł
Awaryjność: ⭐⭐⭐⭐⭐ (bardzo niska)
🥈 2. Opel 1.6 8V / 1.8 16V (X/Z16XE, Z18XE)
🛠️ Legenda prostoty – idealny do taniej jazdy
Zalety:
- żeliwny blok → bardzo trwały
- prosta konstrukcja, tanie części
- świetnie znosi LPG bez modyfikacji
Modele: Astra G/H, Vectra B/C, Zafira, Meriva
Koszt montażu: 3000–4000 zł
Awaryjność: ⭐⭐⭐⭐
🥉 3. Renault 1.4 / 1.6 16V (K4J / K4M)
🚗 Bardzo popularny, bardzo trwały
Dlaczego warto?
- idealne przystosowanie do gazu
- wielopunktowy wtrysk
- prosta konstrukcja
- tanie części i serwis
Modele: Clio, Megane, Scenic, Dacia Logan/Sandero
Koszt montażu: 3000–3800 zł
Awaryjność: ⭐⭐⭐⭐
4. Honda 1.8 i-VTEC (R18)
🏎️ Mocniejszy, dynamiczny i gaz uwielbia
Zalety:
- świetna dynamika
- bardzo trwała jednostka
- pełna kompatybilność z LPG przy dobrej regulacji
Modele: Honda Civic VIII/X
Koszt montażu: 3500–4500 zł
Awaryjność: ⭐⭐⭐⭐☆
5. Mitsubishi 1.8 / 2.0 / 2.4 MIVEC
🌋 Solidne silniki dla fanów japońskiej motoryzacji
Dlaczego w TOP 5?
- bardzo trwałe, dopracowane jednostki
- świetna tolerancja LPG
- dostępne w wielu budżetowych autach
Modele: Outlander, Lancer, ASX
Koszt montażu: 3500–4800 zł
Awaryjność: ⭐⭐⭐⭐
📊 Tabela: TOP 5 silników pod LPG – trwałość, koszty i ocena ogólna
| Miejsce | Silnik | Trwałość | Kompatybilność LPG | Koszt montażu | Ocena ogólna |
|---|---|---|---|---|---|
| 🥇 1 | Toyota 1.6/1.8 VVT-i | ⭐⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐⭐⭐ | 3500–4500 zł | 9.8/10 |
| 🥈 2 | Opel 1.6/1.8 | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐⭐⭐ | 3000–4000 zł | 9.4/10 |
| 🥉 3 | Renault 1.4/1.6 | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐⭐ | 3000–3800 zł | 9.1/10 |
| 4 | Honda 1.8 i-VTEC | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐⭐ | 3500–4500 zł | 8.9/10 |
| 5 | Mitsubishi MIVEC | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐⭐⭐ | 3500–4800 zł | 8.8/10 |
🎯 Dlaczego te silniki są najlepsze do LPG?
✔ wielopunktowy wtrysk (brak problemów z bezpośrednim wtryskiem)
✔ brak turbosprężarki (mniej temperatury = dłuższe życie na gazie)
✔ prosta konstrukcja
✔ tanie części
✔ ogromna dostępność używanych części
✔ udowodniona trwałość przy dużych przebiegach
🔧 Silniki, których NIE poleca się do LPG
❌ TSI / GDI / EcoBoost (bezpośredni wtrysk → drogie instalacje)
❌ BMW N20 / N46 (awarie + słaba trwałość zaworów na LPG)
❌ Mazda SkyActive (problemy z temperaturą)
✅ Podsumowanie
Jeśli chcesz jeździć taniej niż kiedykolwiek, instalacja LPG to świetny wybór. Najtrwalszymi silnikami do gazu pozostają jednostki:
👉 Toyota 1.6 / 1.8
👉 Opel 1.6 / 1.8
👉 Renault 1.4 / 1.6
👉 Honda 1.8
👉 Mitsubishi MIVEC










Jeden komentarz