Home / Eksploatacja / Po czym poznać, że dwumas się „kończy”? – Kompletny poradnik dla kierowców i mechaników.

Po czym poznać, że dwumas się „kończy”? – Kompletny poradnik dla kierowców i mechaników.

Dwumasowe koło zamachowe – potocznie nazywane dwumasem to element przeniesienia napędu w dieslach i wielu benzynach, który tłumi drgania i sprawia, że skrzynia chodzi płynnie. Jego awaria jest kosztowna, dlatego tak ważne jest, by wychwycić pierwsze objawy zużycia.

W tym poradniku znajdziesz wszystkie typowe symptomy, przyczyny awarii, sposoby diagnozy i wskazówki, jak jeździć, żeby dwumas żył dłużej.


1. Najczęstsze objawy zużytego dwumasa

1.1. Klekotanie / grzechotanie przy odpalaniu i gaszeniu silnika

To najczęstszy objaw zużycia DMF.
Słychać metaliczne stukanie, szuranie lub grzechot:

  • tuż po odpaleniu na zimno,
  • przy gaszeniu (charakterystyczne „dzwonienie”),
  • czasem także przy gwałtownym dodaniu gazu.

Im dźwięk głośniejszy → tym dwumas w gorszym stanie.


1.2. Wibracje na biegu jałowym

Jeśli czuć, że:

  • kierownica drży,
  • pedały lekko „biją”,
  • cała buda wpada w drgania,

to często znak, że sprężyny w dwumasie nie tłumią już wibracji wału.


1.3. Szarpanie przy ruszaniu

Zużyty dwumas powoduje:

  • szarpnięcia,
  • przerwy w przekazywaniu momentu,
  • „skakanie” auta przy puszczaniu sprzęgła.

Jeśli auto było sprawne, a teraz ciężko ruszyć płynnie — to może być DMF.


1.4. Twarda praca sprzęgła

Objawy:

  • sprzęgło bierze bardzo wysoko lub bardzo nisko,
  • pojawia się „gumowa” lub „twarda” reakcja,
  • czuć kliknięcia, stukanie pod stopą.

Często świadczy to o kończącym się dwumasie, ale może też o wysprzęgliku.


1.5. Hałas przy wrzucaniu/zmianie biegów

Jeśli podczas:

  • wrzucania 1, R lub 2 biegu,
  • szybkiej redukcji,
  • gwałtownego puszczania sprzęgła,

pojawia się uderzenie, stuknięcie albo „łupnięcie”, przyczyną często jest DMF.


1.6. Auto „telepie” przy gaszeniu silnika

Zdrowy silnik gaśnie gładko.
Kiedy dwumas jest zużyty, czuć:

  • szarpnięcie,
  • mocne zakołysanie komory,
  • a czasem słychać cały „zestaw” dźwięków z okolic skrzyni.

1.7. Wibracje przy dodawaniu gazu na niskich obrotach

Zwłaszcza:

  • 1200–1800 obr./min w dieslach,
  • 1500–2200 obr./min w benzynach.

To przedział, gdzie dwumas pracuje najciężej. Jeśli pojawiają się tam drgania → klasyka gatunku.


2. Dlaczego dwumas się zużywa?

Najczęstsze powody:

  • jazda na zbyt niskich obrotach (tzw. „eco-driving na siłę”),
  • agresywne ruszanie,
  • katowanie auta w mieście,
  • duże przebiegi na chipie (za dużo momentu),
  • holowanie ciężkich przyczep,
  • jazda z niedomagającym sprzęgłem.

Dwumas jest elementem eksploatacyjnym. W praktyce wytrzymuje:

  • 140–250 tys. km w dieslach,
  • 180–300 tys. km w benzynach.

3. Jak sprawdzić stan dwumasa przed zakupem auta?

✔️ 1. Test odpalania

Słuchaj:
– grzechotanie?
– metaliczny „brzdęk”?
– stukanie?

Jeśli tak → ryzyko 70–90%.


✔️ 2. Test gaszenia

Gaś silnik bez wciskania sprzęgła.
Auto nie powinno:

  • szarpać,
  • dygotać,
  • ani „uderzać”.

✔️ 3. Test ruszania

Spróbuj ruszyć delikatnie.
Jeśli:

  • auto szarpnie,
  • sprzęgło nie jest płynne,
  • czuć uderzenia,

to podejrzany DMF.


✔️ 4. Test redukcji

Na 3. biegu skręcisz obroty do ok. 1200 i dodaj gazu.

Jeśli:

  • buda zacznie „tłuc”,
  • poczujesz metaliczne drgania — klasyczny objaw.

✔️ 5. Diagnostyka komputerowa

Nie ma parametru „zużycie dwumasy”, ale:

  • błędy związane z obrotami jałowymi,
  • falowanie obrotów,
  • wypadanie zapłonów,

mogą sugerować problem.


4. Ile kosztuje wymiana dwumasa?

W zależności od auta:

Auto / segmentCena zestawuRobociznaCałość
Małe diesle1000–1800 zł500–700 zł1500–2500 zł
Kompakty TDI (Golf, Astra, Focus)1500–2500 zł700–1000 zł2200–3500 zł
Średnia klasa2000–3500 zł800–1200 zł3000–4500 zł
Premium i DSG3000–6000 zł1000–2000 zł4000–8000 zł

W DSG (suchym i mokrym) czasem wymienia się także mechatronikę, co jeszcze podbija koszty.


5. Jak jeździć, żeby dwumas żył dłużej?

  • Nie jeździj na bardzo niskich obrotach (diesel min. 1500 rpm).
  • Delikatnie ruszaj – zero katowania spod świateł.
  • Unikaj pełnego gazu przy niskich obrotach.
  • Nie „szarp” kierownicą i sprzęgłem jednocześnie.
  • Regularnie serwisuj sprzęgło i skrzynię.
  • W DSG rób wymianę oleju co 60 tys. km (lub 40 tys. km dla bezpieczeństwa).
  • Nie gaś auta na biegu.

6. Podsumowanie

Zużyty dwumas poznasz po drganiach, stukach, szarpaniu i metalicznym klekotaniu.
To nie jest usterka „na później” – przeciąganie może uszkodzić:

  • skrzynię biegów,
  • rozrusznik,
  • półosie,
  • a nawet elementy wału.

Wcześnie zdiagnozowany dwumas = niższe koszty.

Tagi:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *